Backstage-frontstage in Modemuseum Hasselt

Backstage-frontstage in Modemuseum Hasselt

Al weer een succesvolle expo in het Modemuseum van Hasselt, nu over een modeshow van A tot Z.

Wij liepen mee met Eve Demoen:

Expo Backstage/Frontstage: Modemuseum Hasselt neemt je mee achter de coulissen van de modeshow  De expo Backstage/Frontstage onthult aan de hand van fotografie en mode de plek waar de magie ontstaat. Hier zijn modellen, stilisten, visagisten en ontwerpers verenigd in één creatieve hub, allen toewerkend naar de start van de show. In een unieke scenografie doorloopt de bezoeker alle stadia van de backstage.

Het vluchtige moment

‘De monumentale looks van Iris van Herpen vond ik heel bijzonder. In de backstage kan je dergelijke fantastische kledingstukken van dichtbij zien, en als work in progress. Dat levert bijzondere beelden op.’ Aan het woord is fotografe Marleen Daniëls (°1958). Haar foto’s creëren, samen met silhouetten van Dries Van Noten, John Galliano, Yohji Yamamoto, Martin Margiela, Jean Paul Gaultier en vele anderen, een mysterieuze sfeer, die de bezoekers onderdompelen in wat tot voor de komst van social media voor het publiek een ontoegankelijke wereld was.

Daniëls is één van de pioniers van de backstagefotografie. In de periode 1988 tot 2010 heeft ze de modewereld intensief gevolgd, in het bijzonder de Belgische ontwerpers. Oorspronkelijk deed ze dat voor Het Belang van Limburg, later voor Nederlandse bladen zoals Elle, La Vie en Rose, Avenue, … ‘In navolging van de New Yorkse fotografe Roxanne Lowit ben ik vanaf 1990 backstage gegaan, omdat het proces van het fotograferen me er veel creatiever leek.’

Modeshows zijn voor ontwerpers het belangrijkste kanaal voor het tonen van hun collecties en om aandacht te genereren van pers, influencers, inkopers en publiek. De vaak spectaculaire events zijn cruciaal voor het imago van een ontwerper of modehuis. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Hoe het er backstage aan toegaat, kreeg het publiek voor de komst van sociale media zelden of nooit te zien.

Daniëls: ‘Mijn aanwezigheid backstage werd dan ook niet door iedereen gesmaakt. Sommige ontwerpers, zoals bijvoorbeeld Alexander McQueen, hadden liever geen fotografen backstage, net zo min als Cavalli himself die me uitschold omdat ik backstage vertoefde. Maar… het zorgde ervoor dat ik op zoek moest naar alternatieven: modellen die net van het podium kwamen bijvoorbeeld. Dat onverwachte vraagt om creativiteit en het resultaat is spannender.’

Van casting naar fitting, van haar en make-up naar de line-up

De foto’s van Daniëls vangen het vergankelijke proces van wat er voor en na de modeshow gebeurt. Wat overblijft van de shows zijn de silhouetten en de catwalkfoto’s. Curator Eve Demoen legt uit hoe de immersieve scenografie, ontworpen door storytellers Shaved Monkey en scenografe Katrien Geebelen, een bruisende wereld creëert, die je na deze expo nergens meer zal zien.

Curator Eve Demoen: ‘Stap voor stap leg je als bezoeker samen met de modellen de weg af, voor ze de catwalk opwandelen. Je ziet de silhouetten in dialoog met de backstagebeelden. Deze expo is een ode aan het intensieve proces dat voorafgaat aan de modeshow, aan het moment suprême.’

Karolien De Clippel, directeur van Modemuseum Hasselt: ‘Net omwille van het efemere van de backstagewereld, hebben de foto’s van Marleen Daniëls behalve een esthetische ook een zeer belangrijke documentaire waarde. De foto’s zijn slechts een aantal jaren oud, maar geven nu al een terugblik op de wonderjaren van de Belgische modeontwerpers. Vandaag werkt de mode-industrie in functie van digitale toepassingen en sociale media. Modeshows worden live gestreamd, en influencers vertonen zich in het publiek in niet eerder gepresenteerde looks. In tijden van social media, waarin het dagelijkse reilen en zeilen van modellen en ontwerpers gemeengoed lijkt te zijn, kan je je bijna niet meer voorstellen hoe uitzonderlijk twintig à dertig jaar geleden de blik achter de schermen was. De foto’s van Marleen Daniëls geven een specifieke tijdsgeest en visie op modebeleving weer, die vandaag ver achter ons ligt.’

Marleen Daniëls: ‘De massa beelden die ik in die periode heb gemaakt, krijgt met deze expo een tweede leven. Ik deel ze graag met de mensen, omdat ze een terugblik zijn op de wonderjaren toen alles plots mogelijk werd en de modewereld op zijn kop stond: Dirk Van Saene maakte jurken van plastic, Martin Margiela’s modellen droegen poppenjurken en ingenieus geknipte outfits, Ann Demeulemeester zette stoere en tegelijk fragiele dames neer. Mode werd een statement en ik had als jonge fotografe de kans om deel uit te maken van de opmars van de Belgische ontwerpers. Ik fotografeerde shows voor Ann Demeulemeester, Dirk Bikkembergs en Dries Van Noten, later ook voor de jongere generatie, van onder anderen Veronique Branquinho, Raf Simons en A.F. Vandevorst.’

Karolien Mondelaers, schepen van cultuur en toerisme: ‘Hasselt groeide de voorbije jaren uit tot dé cultuur- en modestad in de wijde regio. Deze tentoonstelling brengt beide aspecten op een heel bijzondere manier bij mekaar. Door de focus op hoe het er in een recent verleden aan toe ging, wordt duidelijk hoe snel beeldvorming in de modewereld evolueert.’


Expo Backstage/Frontstage


22 september 2018 – 17 maart 2019
Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt
modemuseum@hasselt.be
www.modemuseumhasselt.be 

Dagelijks van 10 tot 17 uur, gesloten op maandag
Standaardtarief 8 euro / reducties: http://modemuseumhasselt.be/#/tarieven

Groepsbezoeken & educatie

Geleid bezoek boek je bij Toerisme Hasselt: groepsbezoeken@hasselt.be of 011 23 95 43.

Scholengroepen of verenigingen kunnen een bezoek boeken via bij Modemuseum Hasselt: modemuseum.educatie@hasselt.be of 011 23 96 21.

MMH biedt voor Backstage/Frontstage een gevarieerd educatief aanbod aan:
http://modemuseumhasselt.be/#/educatiefaanbod

 www.modemuseumhasselt.be

 

Comments are closed.