Jazz Age nieuwe tijdelijke expo Modemuseum Hasselt
Van 12 september 2015 tot en met 13 maart 2016 nodigt Modemuseum Hasselt de bezoekers uit binnen te treden in de magnifieke en tot de verbeelding sprekende wereld van de Roaring Twenties.
De tentoonstelling toont geen chronologisch overzicht maar is opgevat als een wandeling langs verschillende thema’s die de boeiende geschiedenis en de context schetsen van deze ravissante periode. Daarnaast heeft de tentoonstelling ook aandacht voor de manier waarop de twenties de hedendaagse mode beïnvloeden.
In de jaren 20 waait er een vernieuwende tijdsgeest. Het gevolg is een innovatieve stijl die flirt met het modernisme en breekt met gevestigde waarden. De nieuwe moraal en sociale etiquette schrijven een heel andere mode voor, en onder impuls van avant garde kunststromingen wordt de mode in vraag gesteld.
Wij waren er bij en namen een aantal audiofragmenten voor jullie op. Maar je moet natuurlijk om alles te zien en te voelen toch wel naar Hasselt. Kijk even op de site van het modemuseum en op die van toerisme Hasselt.
We liepen samen met Karolien Mondelaers, schepen van Hasselt, Kenneth Ramaekers, directeur Modemuseum Hasselt en met Eve Demoen, curator van Jazz Age, door de expositie…
Gecultiveerd door cinema en Hollywood wordt de figuur van de flapper stereotiep voor de tijdsgeest van de twenties. Deze jongensachtige, rebelse garçonne zet zich af tegen gangbare conventies en fatsoen; ze knipt haar haren kort, draagt zware make-up en korte rokken, luistert naar jazz, bezoekt nachtclubs en deinst niet terug voor affaires. In realiteit waren er niet zoveel dames met een dergelijke levensstijl, maar vrouwen gaan een actievere rol spelen in de maatschappij. Daarom heeft de flapper een belangrijke voorbeeldfunctie en is ze vooral een symbool van de veranderende moraal en levenswijze.
Maar niet alleen vrouwen staan in de schijnwerpers, ook mannenkledij verandert. Heren verkiezen een jongensachtige, jeugdige look boven het conservatieve uiterlijk van hun vaders. Voorliefde voor sport en vrijetijd vertaalt zich naar sportieve en comfortabele kledij. ’s Avonds blijft men wel teruggrijpen naar het vertrouwde zwarte kostuum, maar ook hier duiken enkele nieuwigheden op.
Cruciale figuren in de ontwikkeling van de mode van de jaren 20 zijn Gabrielle Coco Chanel en Jean Patou. Chanel introduceert mannelijke elementen, zoals vesten en broeken, in de mode. Haar voorliefde voor jersey uit zich in zichtbaar simpel lijkende ensembles, de zogenaamde ‘pauvre chic’, die in realiteit bijzonder luxueus zijn.
Jean Patou focust zich naast zijn hoofdlijn op sport- en vrijetijdskleding en ontwerpt voor beroemde sportvedetten. Zijn modehuis is een van de grootste en bereikt het toppunt van succes in de jaren 20.
In hun kielzog drukken grote namen zoals Jeanne Lanvin, Callot Soeurs, Louiseboulanger, Jenny, Poiret en vele anderen hun stempel op de mode.
Door technologische vooruitgang en verdere ontwikkeling van synthetische stoffen boost de confectieindustrie. Zo wordt modieuze kledij bereikbaar voor alle lagen van de maatschappij. Ook ontwerpers gaan zich meer toespitsen op prêt-à-porter.
Parijs blijft het modieuze epicentrum en de stijlen die geconcipieerd worden in de couturesalons verspreiden zich snel via de massamarkt. Grootwarenhuizen en winkels kopen of kopiëren de prototypes. De veelheid aan tijdschriften zorgt voor een
razendsnelle verspreiding van nieuwe stijlen.
Door de relatief eenvoudige snit is de twentiesmode ook vrij makkelijk na te maken.
visithasselt.be