Lucy McKenzie toont ‘zichzelf’ in Hasseltse Z33

Lucy McKenzie toont ‘zichzelf’ in Hasseltse Z33

(Bron tekst: Z330

Lucy McKenzie presenteert haar Super Palace in Z33

Vanaf 29.09 t.e.m. 23.02.2025

De Schotse kunstenares Lucy McKenzie (°1977) woont en werkt al 18 jaar in Brussel. In Z33 presenteert ze haar eerste Belgische solotentoonstelling met nieuw werk op maat van het gebouw. Ze ziet Z33 als een weerspiegeling van de stad, waar publieke en private ruimtes elkaar afwisselen. Beneden loop je langs installaties die doen denken aan een winkelstraat, treinstation of kermis, terwijl de kunstwerken boven inzoomen op huiselijke interieurs.

De expo begint met Sports Shop, de etalage van een denkbeeldige boetiek van Atelier E.B, het modelabel van McKenzie en ontwerpster Beca Lipscombe. Even later transformeert McKenzie twee mannequins in klassieke standbeelden, beschilderd met de faux ‘verdigris’ techniek. De hoofden van de etalagepoppen zijn vervangen door die van Zoya Kosmodemyanskaya, een Sovjet verzetsstrijdster die door de nazi’s werd vermoord. Wandel je verder dan zie je een beschilderde straatlantaarn beplakt met tekeningen. Hierop staat Beca Lipscombe gekleed als de mannequin “Rrose Sélavy” van kunstenaar Marcel Duchamp (1887-1968). McKenzie is geïnteresseerd in hoe mannelijke en vrouwelijke kunstenaars verschillend hebben gereageerd op mannequins. Duchamp stelde gendernormen ter discussie door een etalagepop in zijn eigen kleren te kleden en een rode gloeilamp in haar borstzak te stoppen. Dit werk is een eerbetoon aan dit radicale gebaar.

McKenzie is gefascineerd door vroege vormen van entertainment, waar kunst en massacultuur versmelten. Zoals de 19de-eeuwse traditie van het bewegende panorama. In Z33 presenteert ze haar eerste bewegende panaromaschilderijen, geïnspireerd op oude filmscènes waar treinreizigers het landschap als een schilderij zien voorbijglijden. Vanuit een miniatuurtreincoupé kijk je naar het landschap langs de Hudsonrivier in New York.

Lees verder op www.z33.be

We liepen met curator Tim Roerig door de expositie:

 

 

 

Comments are closed.