Koninkrijken van de zee: EUROPALIA INDONESIA 2017 in La Boverie

Koninkrijken van de zee: EUROPALIA INDONESIA 2017 in La Boverie

Ville de Liege – Emilie Denis

Koninkrijken van de zee. Archipel, een van de
hoofdtentoonstellingen van het festival EUROPALIA INDONESIA 2017 in La Boverie
25/10/17 > 21/01/2018

Tot 21 januari 2018 verwelkomt La Boverie in Luik het festival EUROPALIA INDONESIA
met de belangrijke tentoonstelling « Koninkrijken van de zee. Archipel ». Deze
tentoonstelling is een van de drie grote evenementen van het Festival.
De tentoonstelling, die is opgebouwd rond de nauwe band tussen Indonesië en de
zee, onthult op meer dan 2 500 vierkante meter meer dan 250 belangrijke werken van
een te ontdekken geschiedenis. Met de wetenschappelijke steun van het Koninklijk
Museum van Mariemont, het Musée de la Marine in Parijs, alsook andere Franse en
Nederlandse instellingen, onthult de tentoonstelling exclusief nationale schatten
waarvan sommige voor het eerst Indonesië verlaten dankzij uitzonderlijke leningen van
het Nationaal Museum van Indonesië.
Aanvullende evenementen (muziek, schaduwtheater, conferenties) die zijn
geprogrammeerd in La Boverie bieden de bezoekers bijkomende benaderingen.
Van het neolithicum tot hedendaagse kunst
Neolithische of Chinese keramiek, Austronesische parels of zeldzame stoffen, maar
ook koninklijke garneringen in goud en monumentale boegen van boten schetsen het
beeld van Indonesië als draaischijf van commerciële uitwisselingen tussen
beschavingen waarvan de rijkdom voortkomt uit de handel van kruiden. Bronzen Dông
Son of hindoe-boeddhistische beeldjes, naar het voorbeeld van Ganesh van Candi
Banon, dat dateert uit de IXe eeuw, maar ook islamitische keramiek, tonen het beeld
van de zee, of zeeën, als contactplaats van culturen.
Bij de klassieke werken is er ook één hedendaagse kunst interventie die het parcours
doorspekt: een majestueus werk van de Indonesische kunstenaar Titarubi met als titel
‘L’histoire se répète’.
Een traditionele boot die speciaal voor de tentoonstelling is heropgebouwd in de
glazen annex van Rudy Ricciotti
Exclusief voor deze tentoonstelling werd een traditionele Indonesische boot – een
padewakan – gebouwd in Indonesië, dichtbij Makassar, gedemonteerd,
getransporteerd en opnieuw opgetrokken in de glazen partij van het museum door
vier Indonesische houtbewerkers volgens een techniek die van generatie tot generatie
wordt doorgegeven. De boot, een echte monumentale installatie, weegt tussen 3 en
4 ton en is 14 meter lang en 6 meter breed.
In het algemeen zijn boten een fundamenteel element in de geschiedenis van de
Austronesische bevolking die, gericht op de zee, niet alleen boten heeft leren maken
in functie van hun behoeften maar ook van de zee. In tegenstelling tot westerse boten
worden ze gemaakt door te beginnen met de beplanking. De zijspanten die hun skelet
vormen worden vervolgens ingebouwd om zo het geheel te versterken. Het zijn
koorden die de beplanking vastmaken en voor een verticale druk zorgen om een effect
van laterale afschuifkracht te vermijden, onder andere met boten die met verloop van
tijd steeds groter worden, terwijl het gebruik van houten pinnen als aanvulling van
koorden langzaam meer ingang vond. Daarom wordt geen enkel metalen element
gebruikt in de bouw van de romp. Deze techniek geeft de schepen een grote
souplesse en sterkte, zelfs in een wilde zee.
De scheepstuigen zijn bekend door oude afbeeldingen zoals de bas-reliëfs van
Borobudur (9e eeuw), alsook tekeningen en maquettes die in de 19e eeuw werden
gerealiseerd door de admiraal Pâris.

Bron: persbericht La Boverie.

Reageren is niet mogelijk.